Serbăm Naşterea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu
pentru că prin Preasfânta Născătoare de Dumnezeu ne-a venit nouă salvarea
sufletelor noastre, mântuirea noastră, săvârşită de Mântuitorul Iisus Hristos,
Fiul lui Dumnezeu cel întrupat în Sfânta Fecioară Maria.
Tatăl Sfintei
Fecioare, Ioachim, se tragea din neam împărătesc. Acesta cu toate că-și ducea
la Dumnezeu darurile îndoite, ca un iubitor de Dumnezeu şi bogat ce era; dar
pentru nerodire era defăimat căci erau sterpi şi nu aveau copii. De aceea
mâhnindu-se la inimă, el în munte, iar femeia lui Ana în grădină, se rugau cu
lacrimi lui Dumnezeu, Care ascultându-i, le-a dat rod sfânt pântecelui, pe
Preasfânta Născatoare de Dumnezeu.
Iar Sfânta Ana se trăgea din Matan al douăzeci şi treilea din neamul lui
David şi al lui Solomon; acesta a luat pe Maria din neamul lui Iuda, şi a
născut pe Iacov tatăl lui Iosif teslarul, şi trei fete: pe Maria, Sovi şi pe
Ana. Maria a născut pe Salomi moaşa; Sovi a născut pe Elisabeta, iar Ana a
născut pe Născătoarea de Dumnezeu.
Deci Preasfânta este nepoată lui Matan şi a Mariei femeia sa. Iar
Elisabeta şi Salomi erau nepoate ale Anei de surori, şi verişoare cu
Născătoarea de Dumnezeu.
Domnul, Cel ce locuieşte în cer, vrînd să Se arate pe pămînt şi să
vieţuiască cu oamenii, mai întîi a pregătit loc de sălăşluirea slavei Sale, pe
Preacurata Maica Sa. Pentru că este obicei la împăraţi ca mai înainte să-şi
pregătească, în cetatea în care vor să meargă, palatul de petrecere. Şi, precum
palatele împăraţilor pămînteşti se zidesc de prea înţelepţii lucrători din
materiale mai scumpe, la loc mai înalt, mai frumoase şi mai desfătate decît
alte locuinţe omeneşti, a trebuit a se zidi aşa şi palatul cerescului împărat
al slavei.
În Legea veche, cînd a vrut Dumnezeu să petreacă în Ierusa-lim, Solomon
I-a zidit Lui casă, cu prea înţeleptul lucrător Hiraam, care era meşter renumit
şi plin de înţelepciune şi de ştiinţă, ca să săvîrşească tot lucrul. Deci, a
zidit-o din materii prime prea scumpe, din pietre alese, din lemne
binemirositoare de cedru şi chiparos, care se aduceau din Liban, şi din aur
curat, la un loc prea înalt, pe muntele Morea. Era prea frumoasă, căci a săpat
heruvimi pe pereţi, şi nenumărate feluri de pomi şi de flori. Deci, avea şi
lărgime casa aceea, ca să nu încapă cu înghesuială în ea mulţimea poporului lui
Israel. Şi a venit întru ea slava Domnului în foc şi în nor. Dar nu era de
ajuns casa aceea spre a cuprinde întru sine pe Dumnezeul cel neîncăput. Solomon
i-a zidit Lui altă casă, dar Cel Prea Înalt nu locuieşte în biserici făcute de
mîini omeneşti. "Ce casă îmi veţi zidi mie, zice Domnul, sau care este
locul odihnei mele?" Deci, a binevoit, la începutul darului celui nou, a I
se zidi casă, nefăcută de mînă, pe Preacurata, Prea Binecuvîntata Fecioara
Maria. Şi de care lucrători s-a zidit casa aceea? Cu adevărat de cei prea
înţelepţi, adică de însăşi înţelepciunea lui Dumnezeu, după cum zice Scriptura:
"Înţelepciunea şi-a zidit ei însăşi casă". Pentru aceasta toate cele
ce se fac cu înţelepciunea lui Dumnezeu sînt fă-cute bune şi desăvîrşite. Iar
de vreme ce palatul cel însufleţit l-a zidit înţelepciunea lui Dumnezeu
Cuvîntul, spunem deci că I s-a zidit lui Dumnezeu desăvîrşită casă; Prea
Luminatului Împărat I s-a zidit prea luminat palat; Prea Curatului Mire I s-a
pregătit cea prea curată şi neîntinată cămară; neprihănitului Mieluşel I s-a
zidit cea fără de prihană sălăşluire, la care lucru Însuşi este martor
credincios în cer, zicînd către dînsa: "Toată eşti bună, cea de aproape a
Mea, şi prihană nu este în tine". Iar Sfîntul Damaschin zice: "Toată
eşti cămara Duhului, toată cetatea lui Dumnezeu şi noian de daruri, toată
frumoasă, toată aproape de Dumnezeu".
Dar din ce fel de material s-a zidit palatul acesta? Din cele cu
adevărat prea scumpe; căci ca dintr-o piatră scumpă s-a născut din neamul cel
împărătesc, din David, care a biruit pe Goliat prin piatra aceea ce mai înainte
închipuia pe Hristos, piatra cea nepusă în praştie. Şi ca din nişte lemne
binemirositoare de cedru şi de chiparos, s-a născut Fecioara Născătoare de
Dumnezeu din neamul arhieresc, cel ce aducea lui Dumnezeu jertfe
binemirositoare. Tatăl ei, sfîntul şi dreptul Ioachim, era fiul lui Varpafir
cel ce-şi trăgea obîrşia sa din Natan, fiul lui David, iar mama ei, sfînta şi
dreapta Ana, era fiica lui Natan preotul din neamul lui Aaron. Şi era
Preacurata Fecioara după tată din neam împărătesc, iar după mamă din neam
arhieresc.
O, Doamne, din cîte prea scumpe materii şi din ce prea cinstite neamuri
s-a pregătit palatul cel însufleţit al Împăratului slavei! Şi precum în casa
lui Solomon zidurile cele de piatră şi de lemn aveau mai multă cinste decît
aurul cel curat cu care erau aurite; tot aşa în naşterea Preasfintei Născătoare
de Dumnezeu neamurile bune, cel împărătesc şi arhieresc, s-au cinstit mai mult
cu curăţia deplină a sfinţilor ei părinţi, care este mai scumpă decît tot aurul
şi argintul şi mai cinstită decît pietrele cele de mult preţ. Tot lucrul
pămîntesc nu este vrednic de cinstea ei, pentru că Preasfînta Fecioară s-a
născut din curăţia părinţilor, care este mai presus decît tot neamul bun. Acest
lucru îl mărturiseşte Sfîntul Ioan Damaschin, vorbind aşa către sfinţii şi
drepţii dumnezeieşti părinţi: "O, fericită însoţire, Ioachime şi Ano! din
rodul pîntecelui vostru cu adevărat fără de prihană v-aţi cunoscut!" După
cuvîntul Domnului: Din rodurile lor îi veţi cunoaşte pe dînşii. Aţi rînduit
viaţa voastră precum a fost plăcut lui Dumnezeu. Pentru că vieţuind în curăţie
şi cuvioşie aţi răsărit vistieria fecioriei, pe Fecioara aceea ce a fost mai
înainte de naştere fecioară, cu mintea, cu sufletul şi după naştere fecioară şi
totdeauna fecioară, cu mintea, cu sufletul şi trupul de-a pururea feciorind.
Deci, se cădea ca fecioria cea născută pe sine din curăţie să se aducă
trupeşte pe sine însăşi luminii celei uneia născute. O, doime a cinstitelor
turturele cuvîntătoare, Ioachime şi Ano! Voi, păzind fireasca lege cu curăţie,
v-aţi învrednicit celor mai presus de fire daruri dumnezeieşti, pentru că pe
Fecioara, dumnezeiasca Maică, voi vieţuind cu dreaptă credinţă şi cu cuvioşie,
în omenească fire aţi născut, aţi odrăslit pe cea mai înaltă decît îngerii, pe
fiica aceea ce şi pe îngeri acum stăpîneşte. O, prea frumoasă şi prea dulce
fiică! O, crinule, cel ce ai crescut în mijlocul spinilor, fiind din rădăcină
împărătească cea de bun neam! Prin tine împărăţia cu preoţia s-au
îmbogăţit!"
Cu aceste cuvinte, Sfîntul Ioan Damaschin arată din ce fel de părinţi
s-a născut dumnezeiasca Maică, din cît de scumpe materii s-a pregătit palatul
Împăratului ceresc. În ce fel de loc s-a dospit acest aluat însufleţit? Cu
adevărat în cel preaînalt, pentru că Biserica dă o mărturie ca aceasta despre
dînsa: "Cu adevărat eşti Fecioară curată mai presus decît toate".
Însă nu cu înălţimea locu-lui, ci cu a bunătăţilor şi cu a darurilor
dumnezeieşti, pentru că lo-cul unde s-a născut prea Binecuvîntata Fecioară era
o cetate mică în pămîntul Galileei, care se numeşte Nazaret (Despre casa lui Ioachim
şi Anei, după multă cercetare, n-am putut să aflăm, lămurit, unde a fost. Am
găsit scris în unele locuri că a fost în Ierusalim, iar în aceste cărţi scrie
că în Nazaret, şi nedumerirea a rămas tot nedumerire), sub Capernaum, cetatea
cea mare, aflîndu-se neslăvită şi necinstită şi locuitorii ei defăimaţi. Mai
apoi şi pentru Hristos s-a zis: "Din Nazaret oare poate să iasă ceva
bun?" Iar Domnul, "Cel ce petrece întru cele înalte şi spre cei
smeriţi priveşte", a binevoit să se nască Preacurata Maica Sa, nu în Capernaumul
cel ce prin mîndrie pînă la cer se înălţase, ci în smeritul Nazaret, arătînd că
tot ce este între oameni înalt este urîciune înaintea lui Dumnezeu, iar ceea ce
este trecut de dînşii cu vederea şi defăimat, aceea la Dînsul este înalt şi
cinstit. La aceasta se mai poate adăuga că din singur numele de Nazaret să se
arate înălţimea bunătăţilor Preacuratei Fecioare. Precum prin naşterea Sa în
Betleem, care se tîlcuieşte "casa pîinei", a închipuit cu taină că El
este pîinea cea coborîtă din cer spre însufleţirea şi întărirea lumii, aşa şi
în naşterea Preacuratei Maicii Sale în Naza-ret, arată cele înalte pentru că
Nazaretul se tîlcuieşte "înflorit, sfin-ţit şi deosebit de cele
pămînteşti, încununat şi păzit".
Toate acestea se arată luminos întru Preacurata Fecioară, pentru că ea
este floarea ce a răsărit din pomul cel uscat, din pîntecele cel neroditor şi
sterp şi a înnoit firea noastră cea uscată; floarea cea neveştejită, care
înfloreşte pururea prin feciorie, floarea cea cu bun miros care a născut
mirosul cel frumos, pe singur Împăratul; floarea care a adus rod pe Hristos
Domnul, ceea ce singură a răsărit mărul cel cu bun miros; este sfinţită cu
darul Sfîntului Duh, cel ce a venit spre dînsa şi a umbrit-o. Şi este mai
sfîntă decît toţi sfinţii, pentru că a născut pe Cuvîntul, cel mai sfînt decît
toţi sfinţii. Ea este deosebită de păcătoşii pămînteşti, căci nici un păcat în
toată viaţa sa n-a cunoscut.
Toţi cu David grăiesc: "Fărădelegea mea eu o cunosc şi pă-catul meu
înaintea mea este pururea". Numai singură aceea gră-ieşte: "Fără de
nelegiuire am alergat şi v-am îndreptat", pentru că ea este îndreptarea
oamenilor, nu numai nefăcînd păcatul, ci şi pe păcătoşi abătîndu-i de la
lucrurile cele rele, aşa cum zice Biserica spre dînsa: "Bucură-te, ceea ce
curăţeşti lucrurile cele spurcate". Ea este încununată cu slavă şi cu
cinste. Încununată cu slavă, că din împărăteasca rădăcină a răsărit, încununată
cu cinste, că din arhiereasca seminţie a crescut. Încununată cu slavă, că din
cei curaţi şi drepţi născători a odrăslit; încununată cu cinste, ca cea
cinstită prin bunavestire şi slujire a arhanghelului; încununată cu slavă ca o
maică a lui Dumnezeu. Că ce este oare mai slăvit decît a naşte pe Dumnezeu?
Încununată cu cinste, ca cea pururea fecioară; căci ce este mai cinstită decît
aceasta, ca şi după naştere a fi fecioară? Încununată cu slavă cea mai slăvită
decît serafimii, care ca un serafim a iubit pe Dumnezeu; încununată cu cinste,
cea mai cinstită decît heruvimii, ca ceea ce pe heruvimi cu înţelepciunea şi cu
cunoştinţa cea dumnezeiască i-a covîrşit. "Iar slavă, cinste şi pace se
cuvine tot omului care face binele", zice apostolul. Şi cine din
pă-mînteni s-a aflat lucrător de bunătăţi mai bun decît Preacurata Fe-cioară?
Toate poruncile Domnului le-a păzit, toată voia Lui a făcut-o, toate cuvintele
Lui le-a luat în minte, toate graiurile Lui le-a ascuns în inima sa, toate
lucrurile cele de milostivire le-a arătat celor de aproape. Deci, cu vrednicie
s-a încoronat ca o lucrătoare a tuturor faptelor bune. Este încă şi păzită, că
vistieria curăţiei sale fecioreşti o păzea cu străşnicie, încît nici îngerului
nu voia să o încredinţeze, pentru că, văzînd pe înger, s-a tulburat de cuvîntul
lui şi gîndea în ce chip va fi acea închinare?
Toate acestea Nazaretul, prin numirea sa, le-a arătat a fi în Preacurata
Fecioară şi cine nu va zice că palatul acesta înalt al lui Hristos, cu
bunătăţile şi dumnezeieştile daruri nu este foarte înăl-ţat? Înaltă este, că
din cer s-a dăruit, deşi pe pămînt din pămînteni s-a născut. Din cer, că precum
zic unii din gînditorii de Dumnezeu, arhanghelul Gavriil, cel ce a binevestit
lui Zaharia naşterea lui Ioan, acelaşi a binevestit lui Ioachim şi Anei
zămislirea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, acela a adus din cer şi numele ei
cel prea binecuvîntat zicînd către maica cea neroditoare: "Ano, Ano, vei
naşte pe fiica cea prea binecuvîntată şi se va chema numele ei Maria".
Drept aceea fără îndoială poate să se numească cetate sfîntă, Ierusalim
nou, pogorît din cer de la Dumnezeu şi locaş al lui Dumnezeu între oameni.
Înalt este lăcaşul lui Dumnezeu, că mai presus de serafimi s-a înălţat, născînd
pe Împăratul Hristos. "O, înălţime, cu anevoie de suit de gîndurile
omeneşti!"
Dar ce fel de frumuseţe are Fecioara Maria, palatul cel dumnezeiesc al
lui Hristos, să ascultăm pe acelaşi Ioan Damaschin, care zice aşa: "S-a
adus lui Dumnezeu, Împăratul tuturor, îmbrăcată cu bună podoabă a faptelor
bune, ca şi cu o haină de aur şi înfru-museţată cu darul Duhului Sfînt, a cărei
slavă este înăuntru. Că precum la toată femeia, bărbatul este slava ei cea din
afară, aşa sla-va Născătoarei de Dumnezeu este înăuntru, adică rodul pîntecelui
ei". Şi iar zice acelaşi: "Fecioară de Dumnezeu dăruită, biserică
sfîntă a lui Dumnezeu, pe care acel începător de lume, Solomon, a zidit-o, şi
în dînsa a pietruit, nu cu aur împodobită, nici cu pietre neînsufleţite, ci, în
loc de aur, strălucind cu Duhul, iar în loc de pietre scumpe, avîndu-l pe
Hristos mărgăritarul cel de mult preţ". O podoabă ca aceasta este
înfrumuseţarea palatului acestuia, mult mai frumoasă decît ceea ce a fost în
biserica lui Solomon, în care se vedeau închipuite asemănări de heruvimi, de
pomi şi de flori. Dar şi în această însufleţită biserică, în Preacurata
Fecioară, se văd arătate chipuri de heruvimi, căci viţa sa cea de heruvim nu
numai s-a asemănat heruvimilor, dar i-a şi întrecut.
Dacă Biserica a obişnuit a-i numi heruvimi pe alţi sfinţi, cîntînd:
"Ce vă vom numi pe voi, sfinţilor? Heruvimi, că întru voi s-a odihnit
Hristos", cu atît cu cît mai ales Fecioara Născătoarea de Dumnezeu este
heruvim, în care s-a odihnit trupeşte Hristos şi pe mîinile ei cele preacurate
a şezut Dumnezeu ca pe un scaun: "scaun de heruvimi, fecioara". A
închipuit în sine şi asemănările pomilor celor bine roditori, făcîndu-se,
duhovniceşte, măslin roditor în casa lui Dumnezeu şi finic înfloritor. Pentru
aceasta acum se numeşte mlădiţa de viaţă purtătoare, Biserica cîntînd aşa:
"Din cea neroditoare rădăcină, mlădiţă de viaţă purtătoare ne-a odrăslit nouă
pe Maica Sa, Dumnezeul minunilor". Deci, acestea toate se grăiesc pentru
frumuseţele ei cele duhovniceşti. Dar, pe lîngă acestea, şi de cele trupeşti nu
era lipsită, după cum adeveresc mulţi dascăli bisericeşti, că în toată partea
cea de sub soare n-a fost şi nu va fi fecioară aşa de frumoasă, precum a fost
Fecioara Născătoare de Dumnezeu, pe care, Sfîntul Dionisie Areopagitul,
văzînd-o, voia să o numească Dumnezeu, de nu ar fi ştiut pe Dumnezeu cel născut
dintr-însa. Pentru că dumnezeiescul dar de care era plină strălucea din
prealuminată faţa ei. Un palat ca acesta înainte şi-a gătit Lui pe pămînt,
Împăratul cel ceresc frumos cu sufletul şi cu trupul, ca o mireasă împodobită
bărbatului său. Dar încă şi desfătat: "Pîntecele ei mai desfătat decît
cerurile l-au lucrat". Şi au încăput întru dînsa Cel neîncăput, Hristos
Dumnezeu.
Cea desfătată sălăşluire a Cuvîntului, Preacurata Fecioară, nu numai lui
Dumnezeu Cuvîntul, ca unui împărat este desfătată, ci şi nouă, robilor celor ce
alergăm către Dumnezeu, Cel ce S-a sălăşluit într-însa. Pe Dumnezeu L-a încăput
în pîntece, iar pe noi ne înca-pe în a sa milostivire. Vasul cel ales, Sfîntul
Apostol Pavel, pornindu-se spre milostivire, zicea către iubiţii săi:
"Inima noastră s-a lărgit, aveţi loc destul întru noi". Dar, la care
din sfinţi poate să se găsească milostivirea aşa de desfătată spre încăpere
tuturor, pre-cum, după Dumnezeu, a Mariei? Că încape aicea atît cel curat, după
cum şi păcătosului iarăşi nu-i este strîmt aici. Acolo cel pocăit are locul său
şi disperatul asemenea cu cel nepocăit. Ca şi în co-rabia lui Noe neoprită, nu
numai celor curate, ci şi vietăţilor celor necurate se află scăpare.
Întru a ei milostivire toţi cei scîrbiţi, năpăstuiţi, flămînzi,
învi-foraţi şi bolnavi află loc de ajuns, pentru că nu ştie să fie nemi-lostivă
cea al cărei pîntece ne-a născut nouă pe prea Bunul Dumnezeu. Mulţi străjeri
înarmaţi păzesc palatele împăraţilor pă-mînteşti şi nu dau voie tuturor ce
voiesc să intre într-însele, ci îi opresc şi îi întreabă de unde şi la ce vin.
Iar palatul lui Hristos cel însufleţit, deşi este înconjurat de heruvimi şi de
serafimi şi de nenumărate cete ale îngerilor şi ale tuturor sfinţilor, la uşa
milostivirii îndurărilor ei nimenea nu opreşte pe cela ce va să intre. Nu-i
o-presc străjerii, nu-i gonesc ostaşii, nici la ce vin nu-i întreabă, ci fără
de apărare intră cu rugăciunea, şi primeşte dar spre cererea cea de folos.
Drept aceea să alergăm la milostivirea celei ce s-a născut din pîntece
neroditor, dîndu-i ei o închinăciune ca aceasta: "Bucură-te, palatul cel
cu totul fără de prihană al Împăratului tuturor! Bucură-te, sălăşluirea lui
Dumnezeu, Cuvîntului, căreia, şi ţie, fiicei părintelui, Maicii Fiului, miresei
Sfîntului Duh, împreună cu Tatăl şi cu Sfîntul Duh de la noi cei din ţărînă, să
fie cinste şi slavă în veci". Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu